פורסם: באוקטובר 1999
עמוד 1 מתוך 3
רותי קדוש
במהלך שנת הלימודים האחרונה אותרו בבית ספר אורט מיטראני בחולון תלמידים בעלי נטיות לאלימות.אחת הדרכים להתמודד איתן היתה טיפול בגרפותרפיה, תכנית עבודה לשינוי ולשיפור כתב היד, שהותאמה לתלמידים. הפרוייקט הצליח מעבר למצופה וזיכה את בית הספר בפרס החינוך בנושא מניעת אלימות.
מה הקשר בין כתב היד להתנהגות אלימה? קשר די הדוק, מתברר. "כשם שהמוח נותן פקודות ליד וזו מפעילה את העיפרון, כך שהתנועות מתבצעות בכיוון ההפוך, מהיד אל המוח, זה עושה משהו לפעילותו" אומרת חנה קורן, המנהלת האקדמית של בי"ס לגרפולוגיה במכללה למנהל בתל אביב, ומיד מסתייגת "הגרפותרפיה אינה שיטה העומדת בפני עצמה, אלא מהווה כלי או נדבך אחד מתוך מכלול שלם. שיפור כתב היד יכול להשפיע על ההתנהגות ועל תופעות נוספות, אבל בתוספת שיחות וטיפול פסיכולוגי הנחוץ להשלמת השינוי".
הדבר דומה לעבודה על שפת גוף, מסבירה קורן. אפשר לגרום לילד שגופו מכווץ, כתפיו שמוטות ופניו חמוצות, ללכת זקוף לנשום טוב-ולחייך ובכך לשפר את הרגשתו, אבל אם מראהו השפוף נובע מהעובדה שהוא ילד מוכה שאביו מתעמר בו כל ערב, הרי שהשינוי יהיה זמני בלבד, אם הבעיה האמיתית לא תטופל.
|
לכתבה "אותיות או לא להיות" בגרסה הסרוקה >>
איך גורמים לשינוי כתב היד?
" השינוי הוא מעיין חוויה מתקנת לכותב. בתחילה מלמדים אותו לבצע תנועות מצוירות, פתוחות וגדולות החוזרות על עצמן, על גבי בריסטול. בראשית התהליך הילד מבצע את התנועות החדשות כחיקוי לתנועות המטפל, עד שמתגבשת צורתו הסופית של כתב היד החדש שלו המתאימה לאישיותו.
"אחת האמהות סיפרה לי שבנה מסרב בתוקף לתרגל את התנועות בגרפותרפיה, אלא על קירות הבית והמקרר בלבד. אמרתי 'לא נורא, תרשי לו, ולכשיסתיים הטיפול תסיידי את הקירות' וכך היה".
למי מתאימה שיטת הטיפול?
"לילדים ובני נוער השרויים במצוקה, ואפשר להתחיל בו בראשית הכתיבה והקריאה. אולם חשוב להדגיש שלא כל מורה או הורה יכול ורשאי לשנות כתב יד של ילדים, צריך לאפשר להם לפתח את עצמם. לא מעט אנשים רואים עצמם בני סמכא לאחר שעברו קורס מזורז בגרפולוגיה. בקורס שאני מלמדת במכללה למינהל בתל אביב משתתפות מורות, מנהלות בתי ספר ויועצות חינוכיות שמטרתן לרכוש כלי נוסף שיסייע להן להתמודד עם עבודתן החינוכית".
|