מאמרים בנושא גרפולוגיה
כוח רצון בראי הגרפולוגיה
חנה קורן – מכון לגרפולוגיה
|
|
להשיג את הבלתי אפשרי, להשיג את האפשרי, לשמר את הקיים, להפוך עולם, להגיע למטרה, לא להרים ידיים, לא להיכנע לייאוש, לרחמים עצמיים, לכאב...
כוח הרצון הוא אחד מעמודי התווך של חיינו, ומומחי גרפולוגיה יודעים לזהותו כאשר הם בוחנים כתבי יד.
כל אחד ואחת מאיתנו חי את חייו בדרכו שלו, בהתאם למציאות הקיומית הקלה יותר או פחות, בהתאם לחינוך שרכש, בהתאם ליכולותיו השונות. כל אחד ואחת מאיתנו נדרש בזמן כזה או אחר לגלות עמידות ונחישות כדי להשיג את מה שרצה, התאווה או נזדקק לו.
בילדות ה"מלחמה" יכלה לקבל את האופי של צעקות, בכי והתעקשות על דבר מה עד שההורה "נשבר" וויתר או עד שהילד הבין שהמניפולציה לא עובדת לו. בבגרות המצב הוא שונה. בבגרות אנחנו נדרשים להביא תוצאות. לעמוד ביעדים, בציפיות. כדי לעשות זאת, אנו נדרשים למידה כזו או אחרת של כוח רצון.
מהו כוח רצון?
כוח הרצון מלמד על היכולת של האדם לרתום כוחות נפשיים למען מטרה מסוימת. ניתן לדבר על דברים "פשוטים" ויומיומיים: להתמיד בהליכה לעבודה למרות שהיא לא בדיוק משאת נפשנו אבל היא משלמת משכנתא וקיום. להתאמן שעות על גבי שעות כדי לזכות במדליה באולימפיאדה. ניתן לדבר על דברים מורכבים יותר כמו לקום מהמיטה ולתפקד למרות הדיכאון העמוק, או על מקרים קשים עוד יותר כמו מלחמה במחלה ממושכת, באיתני הטבע וכדומה.
בכל אחד מן המקרים האלו נדרש האדם לגייס כוחות, לעיתים כמעט "אל-אנושיים" בכדי לגבור על המכשולים שבדרך. חלקם אובייקטיביים וחלקם סובייקטיביים ובכל מקרה – הם דורשים מאמץ מתמשך – "להיות יותר", לעשות "יותר".
גרפולוגים יכולים לזהות מאמץ זה בכתב היד בדרכים שונות:
את היכולת להתמיד, יום יום, ברוטינה ובשגרה, מבלי לשנות הרגלים (ואפילו עדיף...)נראה בכתב שיש גם בו מידה של מונוטוניות: הכתב סדיר מאוד, צורת האותיות כמעט ואינה משתנה, גודל האותיות גם הוא יחסית סדיר מאוד.
את כוח הרצון להתמודד למרות קשיים רגשיים גרפולוגיה מזהים במהלך שורות קעור, במילים ובאותיות שכביכול מנסות להתרומם מעל לשורה, בשינויים בגודל האותיות כשחלקן קטן ונעלם ואז, כפיצוי, מתרוממות האותיות הבאות כלפי מעלה מתוך אי-ויתור.
את כוח הרצון להשיג מטרה ויעד, לכבוש – הגרפולוגיה מזהה בכתב בעל לחץ חזק, כתב דינאמי ותנועי, אותיות מודגשות, גם אם לא קריאות מאוד, אותיות ראשונות מודגשות וגדולות, מצהירות על נוכחותו של הכותב, אותיות אחרונות גדולות המדגישות את רצונו לומר את המילה האחרונה ולתת את הטון, נוכחות מודגשת מתפרסת על הדף.
יחד עם זאת, בכתב זה יש לשים לב לתופעה הבאה: אותיות שנכנסות האחת בתוך השנייה, אותיות שפוגעות באותיות הבאות אחריהן וחותכות אותן. כאן, כוח הרצון מקבל ביטוי מעט שונה – המטרה מקדשת את האמצעים. הרצון להצליח גובר על ערכי חברה ואולי אף מוסר.
מאמרים נוספים בנושא גרפולוגיה >> |