מאמרים בנושא גרפולוגיה
12 טיפים לגרפולוגים
חנה קורן
|
|
גרפולוגיה הינה תורה מורכבת הדורשת התעמקות וידע רב.
גרפולוגים רבים המסיימים את לימודיהם אינם מודעים למורכבות הרבה של המקצוע, ולכן הכנו עבורכם רשימת טיפים לגרפולוגים היכולה לסייע לכל אדם העוסק בגרפולוגיה או נמצא במסגרת לימודי גרפולוגיה.
- נתחיל בטיפ החשוב ביותר: לעולם אל תמסרו חוות דעת גרפולוגית אם אינכם בטוחים בכל מאת האחוזים שמדובר בדו"ח המדויק והאמין ביותר שאתם יכולים להוציא תחת ידכם.
גרפולוגים מקצועיים יודעים שחובה עליהם לבדוק שוב ושוב את הדו"ח הגרפולוגי על מנת לוודא כי מדובר בחוות הדעת המושלמת והמדויקת ביותר האפשרית.
- על מנת לקיים את הנאמר בסעיף הראשון, גרפולוגים מקצועיים יכולים להיעזר בפיקוח וחוות דעת נוספת של גרפולוג מנוסה ומיומן יותר. אין שום מניעה להיוועץ באיש מקצוע בכיר יותר על מנת להגיע לרמת דיוק גבוהה יותר ולמנוע טעויות בדו"ח.
- לעולם אל תצפו למחיאות כפיים. גרפולוגים מקצועיים יודעים להניח את האגו המקצועי שלהם בצד כאשר הם עוסקים באבחון הגרפולוגי ובמסירת חוות הדעת לנועץ. אין לצפות לתשואות, להכרת תודה, למחמאות וכדומה. ובאותה מידה, גם אין לקחת ללב תגובה שלילית כלשהי של הנועץ. יש לאפשר לנועץ לקחת את הדברים שנשמעו, לחשוב עליהם מעט, לעבד אותם ואז ליצור קשר עם הגרפולוג על מנת להפיק תובנות עמוקות יותר ולשאול שאלות על הדו"ח.
- גרפולוגים מקצועיים לא מתנצלים על המידע הנמסר ולא מתלבטים לגבי תקפותו תוך כדי מסירת חוות הדעת לנבדק. כל מילה היוצאת מפיו של הגרפולוג חייבת להיות מלוטשת. אין סיבה להערים מחמאות מיותרות או להוסיף מלל חסר תועלת. המסר הנמסר על ידי גרפולוגים חייב להיות ענייני, מלוטש, כנה ואמיתי.
- גרפולוגים מקצועיים מכירים את רמת המודעות של הנועץ ומתאימים את חוות הדעת לרמתו. כלומר, יש לחשוב על הדרך הנכונה והתומכת ביותר להעביר את חוות הדעת לנועץ.
- חשוב מאד שהגרפולוג ייתן לנועץ תחושה של הזדהות והבנה במהלך הפגישה, אך יחד עם זאת, אסור לו ללכת שולל אחרי מה שהנועץ מספר. עליו להפעיל את כל הכלים האבחוניים ולהיות כמה שיותר אובייקטיבי.
- דו"חות גרפולוגיים הנמסרים בכתב או בעל פה חייבים להיות בהירים ומובנים לכל. אין סיבה להשתמש בפיתולי לשון כלשהם. יש להקפיד על בהירות השפה, להימנע מחזרות וממשפטים סותרים.
- גרפולוגים מקצועיים מנטרלים את השיפוטיות שלהם בזמן הייעוץ. הגרפולוג עובד עבור הנועץ ועליו להפוך את ההערות שלו לבונות במקום לביקורתיות. חשוב לזכור כי הנועצים ברובים מבולבלים ומחפשים סוג של עוגן ואחיזה במוצא פיו של הגרפולוג ולכן על הגרפולוגים לספק להם מענה אמפטי ואנושי.
- גרפולוגים מקצועיים זקוקים לידע נוסף בפסיכולוגיה. המלצתי החמה לכל אדם העוסק בגרפולוגיה היא ללמוד תיאוריות אישיות פסיכולוגיות שונות על מנת להעשיר את הידע שלו ולכתוב חוות דעת גרפולוגיות שלמות וטובות יותר.
- בשום פנים ואופן אין לערוך ניתוח אופי גרפולוגי "על המקום". "גרפולוגיה" מסוג זה מוציאה שם רע למקצוע והיא חסרת אחריות ואף מסוכנת לעיתים.
חוות דעת גרפולוגית מקצועית ניתנת רק לאחר לפחות שתי פגישות, ביצוע סוללה של מבחנים גרפולוגיים ומתן תשומת לב רבה לכל פרט ופרט. גרפולוגים מקצועיים יותר נוהגים גם לבצע בקרה על הדו"חות שלהם, כמו שנכתב בסעיף מספר 2.
- על פי רוב, לא רצוי למסור את תוצאות האבחון הגרפולוגי בפומבי או אפילו בנוכחות אדם נוסף. עם זאת, ישנם מקרים בודדים בהם המודעות העצמית של הנועץ נמוכה מאד ובמקרים אלו ניתן לאשר נוכחות אדם נוסף בפגישה, במידה ואכן מדובר באדם קרוב עליו הנועץ סומך במאת האחוזים.
- גרפולוגים חייבים להיות מצוידים במודעות עצמית גבוהה מאד. לכולנו יש את הנטייה לראות בזולת את הפגמים או התכונות של עצמנו, ולכן גרפולוגים מקצועיים עם רמת מוסר ומודעות עצמית גבוהה יבחנו את עצמם ללא הרף ויבדקו את רמת האובייקטיביות של הדו"חות שלהם לפני מסירתם לנועצים.
מאמרים נוספים בנושא גרפולוגיה >> |
|