מכון וקורסים
כיום היא בעלת מכון בחיפה, שעובדים בו אסיסטנטים ומזכירה. במכון נערכים,
בקביעת קורסים לגרפולוגיה. חנה משתתפת קבועה בתכנית רדיופונית, מופיעה בערבי רעיונות ולזכותה דור של גרפולוגים מתלמידיה.
לחץ העבודה גדול: עיקר עבודתה עם מפעלים ומוסדות. אין כמעט מפעל המכבד את עצמו, שאני מוסר כתבי יד של מועמדיו לעבודה
לבדיקה גרפולוגית.
רמת אתיקה גבוהה
בסוג ניתוחים זה, היא אינה מוסרת פרטים שאינם קשורים למהות הדרישה. אין לה כוונה לחטט או לחשוף. רק מה שעשוי להועיל.
עליה להקפיד על רמת אתיקה גבוהה. היא דנה רק עם אותו אדם ששלח לה את כתב היד, ומנתחת אף את כתב ידו של המזמין.
פונים אליה מבוגרים וצעירים, זוגות נשואים, בתי-ספר, בני נוער, חילוניים ודתיים.. כאחד המקרים, השאיר נער ישיבה פתק התאבדות במכנסיו שנשלחו לכביסה לאמו. הוריו המבוהלים, שלחו את הפתק לבדיקה גרפולוגית. הניתוח העלה שלנער אין שום כוונה להתאבד, אך הפתק מהווה זעקה לתשומת לב. לנער הבא מסביבה דתית ,הדוקה כל כך, לא היתה יכולת לבטא בדרך אחרת, את רגשות בדידותו והניכור הסביבתי עמו חי.
עיסוק ב"דברי תועבה"
במקרה אחר, פנה אליה רב בעיניינו של צעיר אשר בתקופות מסויימות נתקף בולמוס של עיסוק "בדברי תועבה".
בתקופות אלו סבל מדגשי אשם חריפים התקשה בתיפקוד. כתב ידו שהצביע על בעיות מיניות מורכבות, הראה למרבה התדהמה, שיחרור, פעילות אינטלקטואלית עשירה ומיבנה נפשי רגיש ועדין דווקא בתקופות קשות אלו. בתקופות שבהן חי חיים "נורמליים" סבל ממתח קשה ומאגרסיה חבויה מתוך צרכים מיניים עמוקים, שאורח חייו לא איפשר לו לבטאם. היתה זו דוגמה לבעיה שלא באה על פתרונה עקב הסביבה "המיוחדת ממנה בא ואשר מטבע הדברים לא קיבלה בהבנה מקרה מסוג זה.
ו במקרה מעניין אחר, בילה בחור ישראלי לילה עם תיירת. היה זה לפני שבע שנים.
הנערה שבה לארצה ומאז היתה כותבת לו מכתבי אהבה לוהטים. הבחור לא התייחס, ולא זכר את מראיה, רומן שיגרתי חולף. לילה
,אחד. באחד הימים קיבל מכתב שבו כתבה כי ואם לא יבוא אליה - תתאבד. לפני שהבחור
החליט על צעדו הבא, הוא הביא את המכתב לבדיקה. בדיקה ראשונית הצביעה כאילו איבדה הנערה את שפיות דעתה, אלא שמלבד תחושת המחנק והאימפולסיביות, הסיקה חנה שהנערה נמצאת בבית חולים לחולי נפש ונתונה להשפעת תרופות. הבחור יצר קשר עב הוריה והתברר שאכן אושפזה.
בעיה מקובלת, שבגינה פונים אליה רבים היא בעיית בחירתו של מקצוע. באחרונה פנה אליה בחור צעיר שעמד לפני סיום שירותו הצבאי והתלבט לגבי עתידו. בלטה בכתב ידו משיכה חזקה למוסיקה, אלא שאותו בחור מעולם לא עסק בתחום זה. נדמה כאילו בגיל כה מבוגר יחסית, מאוחר להתחיל בלימודים אלה. כששמע על כך הבחור, מספר חנה,
היתה לו כאילו הארה. הוא הודה שאהב להאזין למוסיקה, מעולם לא היה לו האומץ לעסוק בכך. אך כשנאמר לו כי התחום מתאים לו, הצהיר "שהוא מוכן לרעוב ללחם" ובלבד שיוכל להקדיש עצמו לכך. ואכן, החל ללמוד בימים אלה במוסד מיוחד נגינה בפסנתר.
לאחר שנות עבודה כה אינטנסיביות - העבודה עדיין מרגשת אותה. היא אוהבת את מדיום התיקשורת ואת הגיוון בעבודתה. היא פרפקציוניסטית. אם יום לפני הופעתה הרדיופונית אינה מוכנה היטב, היא פשוט חולה. על סיפרה עבדה כתשע שנים. את כתיבתו סיימה לפני כארבע שנים ובתקופה הנותרת עבדה בדקדקנות על עריכה, איורים ושיפורים. כיום היא מתכננת חלק שני למתקדמים. היא מדפדפת בהתלהבות בספרה ומצביעה על דוגמות מדהימות של איזון שבין כתב לאישיות או כתב יד למקצוע.
חתימתו של הצייר יגאל תומרקין מופיעה עם ציור של מטריה הפוכה ושמש, וחתימתו של רופא מנתח מסויים נראית כגלי אלקטרו-קרדיוגרם. היא מצביעה על הדמיון בין כתבי היד של דוש ושל אפרים קישון, מה שמוכיח שאנשים מסויימים, בעלי עיסוק דומה, אכן בחרו את המקצוע המתאים לאופיים. אצל שניהם האותיות חדות כשיפודים והאותיות ת' וה' נראות כעינים בוחנות.
פרק שלם מוקדש בסיפרה לגילוי מחלות באמצעות כתב יד. גם כתב ידי לא "ניצל" מה"הוכחה" על הריוני ואופי הלידה שאותה עברתי כשבועיים קודם לכן.
"ישבנו אצל חברים לפני כחצי שנה" היא מספרת - "ערכנו משחק שבו כל אדם כתב דבר מה והייתי אמורה להתאים את כתב היד לאדם הנכון. אצל אחד מחברי זיהיתי רגישות בבטן. אינך סובל מדבר מה? אולקוס למשל? לא, אמר, שום דבר. ביקשתי שיעביר לי כתבי יד מעברו, אולי זה דבר מה מולד. הוא לא עשה זאת, ולפתע לאחר זמן מה נודע לי שהבחור אושפז, עבד שני ניתוחים ומצבו קשה. הוא סבל מאולקוס חבוי, ותרופה מסויימת אותה נטל גרמה התפתחות מואצת של המחלה. לו היה שומע לי לפני כחצי שנה, ייתכן שהדבר היה נמנע. אני חשה רגשות אשם" - אומרת חנה - "שלא התעקשתי בזמנו".
חידוש שחידשה בספרה ואשר לא הופיע עד עתה בכתב העברי הוא איור של גוף האדם ואופיו, בהתאם למה שהאותיות המתאימות לו מסמלות ומשקפות. היא גילתה שאצל נשים הרות חלקה התחתון של האות גימל עשוי לתפוח עם התפתחות הריונן, אות מ' שחלקה הימני ארוך וגבוה, אויירה כאדם . שראשו בעננים, ומצביעה על שאפתנות ושאיפה לגובה.
הסיפורים עוד קולחים, והשעה כבר מאוחרת. ג'ימי קורא בלי הרף לדפי. דפי זו הבת הצעירה. "דפי לא פה" - אומרת חנה - "היא עוד לא חזרה מבית הספר". "דפי לא פה" - עונה אחריה ג'ימי.
"מי פה?" שואלת חנה.
"בוסי, ג'ימי, אמה'לה, דפי" - הוא מונה.
"לא נכון, דפי לא פה" - היא מתקנת - "הוא מת על דפי".
ביקשנו להקליט אותו, אבל אז, כצפוי, השתתק. הוא שאמרנו, תוכי אינדיבידואליסט.
חוה'לה ודפי נכנסות הביתה. סוף, סוף.
"זה אנחנו' - הן אומרות - "לא ג'ימי".
שיהיה ברור, שכן ג'ימי אוהב לקרוא לחנה כאילו זו דפי הקוראת. הטלפון מצלצל.
לחוה'לה יש יומולדת. חוה'לה מקסימה.
שנונה ופתוחה. מובן שהיא רוצה להיות גרפולוגית כשתגדל.
"זה מעניין" - היא אומרת - "מעניין איך אפשר לקשור את כל הקצוות למיכלול אחד".
בינתיים היא עוד לומדת בבית הספר, אך בעתיד, מי יודע?
אנו נפרדים מחנה, מחוה'לה, מדפי, מג'ימי, מקויו ומדנה. עוזי הבעל עוד לא שב מעבודתו. אסתרקה ובוסי מלווים אותנו. יום נהדר!
מהי גרפולוגיה?
רבים מדברים על גרפולוגיה, אך מעטים יודעים עליה. הפירוש
המילולי של המלה הוא: תורת הכתב.
גרפו- כתב, לוגיה-תורה, אלא שהפירוש המילולי איננו בהיר דיו, ועדיין נותרה השאלה בעינה: מהי תורת הכתב?
הכתב הוא אמצעי להעברת אינפורמציה בין אנשים - אמצעי קומוניקציה.
למעשה מורכב הכתב ממערכת של
קווים, עיגולים, חצאי עיגולים, פסיקים, נקודות, ורווחים מוסכמים הקבועים פחות או יותר.
הגרפולוגיה אינה מתייחסת להיבט זה של כתב היד. היא בוחנת את הגילויים האישיים המוצאים את ביטויים בתוך המערכת של הסימנים הידועים
והמוסכמים שתוארו לעיל. נכון יותר לקרוא לתחום דיוננו: הפסיכולוגיה של כתב היד, היות ומה שמעניין אותנו היא - אישיות הכותב...
אלא, שגם המינוח "פסיכולוגיה של כתב היד", אינו מדוייק לגמרי. משום שכתב היד הוא, למעשה, כתב המוח.
כידוע אחראי המוח לפעולתם של כל התהליכים בגוף: הרצוניים והלא רצוניים. בתוך המוח מצויים המרכזים המניעים את האדם. מרכזי החשיבה, רגשות
ותנועה, וממנו נשלחות תגובות לגרויים השונים.
גם כתב היד אינו אלא פועל יוצא מפקודות המוח... בדיקת הכתב
מאפשרת שיקוף הנעשה במוחו של הכותב בדומה ל"שיקוף רנטגן".
כך אנו יכולים להבין מה מתחולל בתחום הגוף, השכל, הנפש והרגש. מכאן . הגענו להגדרה טובה יותר: הפסיכולוגיה של כתב המוח, כיוון שהמונח הזה
המתאר בדייקנות רבה יותר את נושא דיוננו, הוא ארוך ואינו שגור, נחזור ונשתמש במונה "גרפולוגיה", שהשתרש בכוח במסורת וההרגל, אך נזכור נא את מגבלותיו.
מתוך ההקדמה לספרה של חנה קורן: "הגרפולוגיה- מסודות כתב ידך" בהוצאת "מסדה"
<< המאמר "הגברת הראשונה של הגרפולוגיה" - לעמוד הקודם
לכתבות נוספות בנושא גרפולוגיה ב"את" >>
|