עדות בכתב
פורסם: בספטמבר 2002 עמוד 2 מתוך 2
ליאת משאט-פריזם
כתיבה עילגת. בכתב היד הזה אפשר לזהות הפרעה מוטורית. הילד, בן ה-8, לו שייך כתב-היד הזה, מתקשה בפעולות פשוטות מאוד כמו שריכת שרוכים. הדרישה של ההורים והמורים שיכתוב "יפה" רק מגבירה אצלו את התסכול הרב, חוסר הביטחון, החרדות ותחושת הכישלון. במקרה זה רצוי לייעץ להורים באופן מקצועי כיצד לעזור לילד להתגבר על הבעיה.
כתב-יד חסר-יציבות. במקרה זה דף הנייר שקיבל הילד היה חלק, אבל הילד לקח סרגל ושירטט לעצמו קווים עליהם כתב. לדברי קורן, הדבר מעיד על חוסר בטחון מובהק. אפיון זה, בשילוב של הכתב הקטן וזווית הכתיבה הלא יציבה, משקפים תנודות בהערכה העצמית וצורך במסגרת בטוחה ותומכת. ואכן, במקרה הזה מדובר בילד שאביו עזב לא מזמן את הבית ולא שמר על קשר עם המשפחה.
כתב-יד ממוחשב. כתב היד מעיד על ילדה נוקשה באופן כפייתי שמתקשה להסתגל לשינויים. כתב-ידה נראה כמו גופן של מחשב. אין בה חיות או תנועה. ההמלצה לאחר ניתוח כתב-היד היתה לשלוח את הילדה לקורסים של תנועה, יצירה, או ספורט, בשילוב שיחות עם פסיכולוגית וגרפו-תרפיה. הטיפול המשולב שעברה הילדה במשך חמישה חודשים, ניכר בהחלט בכתב-היד.
ריווח מופרז. הרווחים הגדולים בין המילים, יחד עם השוליים הרחבים, הכתב הקטן והלא יציב, מלמדים שמדובר בילדה בודדה, המתקשה ליצור קשרים חברתיים ולא בטוחה בעצמה. במקרה זה, ממליצה קורן לדאוג לשתף אותה, בפעילויות חברתיות, לצד חיזוק הביטחון העצמי שלה.
דיסלקציה. כתב-היד הזה שייך לילד בן 10 הסובל מבעיית דיסלקציה שלא אובחנה ולא טופלה. בכתב-היד נראים תיקונים רבים, חוסר יציבות ושפע של שגיאות כתיב. הסימנים מחייבים בדיקה אצל מומחה לליקויי-למידה. |
לכתבה "עדות בכתב" בגרסה הסרוקה >>
|