עדות בכתב
פורסם: בספטמבר 2002 עמוד 1 מתוך 2
ליאת משאט-פריזם
לא פעם אנחנו מתקשים לאבחן סימני מצוקה אצל ילדינו למרות שהם משוועים לעזרה. אפשר בהחלט לדובב אותם כדי לחדור לנבכי-נשמתם, אבל הרבה יותר פשוט להציץ למחברת שלהם, לבחון את כתב ידם, ולגלות מה עובר עליהם מבלי להציק להם עם חקירות מיותרות.
נגמרו החגים, והילדים מתחילים סוף-סוף, הפעם באמת, את שנת הלימודים. ההתרגשות הגדולה ושמחת ההורים, שרואים את הצאצאים שלהם גדלים ועוברים עוד שלב בחיים, מלוות לעיתים קרובות בחששות לגורל שממתין לגוזל הקטן בחוץ ולקשיים הרבים שיצטרך להתמודד איתם בדרך. "הורים היו רוצים לגונן ולתמוך בילדים שלהם לאורך כול הדרך", אומרת הגרפולוגית חנה קורן, "אבל גם להורים שמכירים היטיב את הילד לא תמיד קל או פשוט להבחין במצוקה אליה הוא נקלע. לפעמים הילד פשוט מתבייש ואינו רוצה לספר ולשטף אותם, במקום זאת בוחר להסתגר בתוך עצמו".
כדי לחדור לנבכי-נשמתו של ילד ולגלות את שורש הבעיה, ניתן להיעזר בשיטות שונות. הורים שמרגישים שמשהו אינו בסדר, יכולים לנסות לדובב את הילד לספר להם מה מציק לו, אבל גם להציץ לתוך המחברת שלו. "ניתוח כתב היד של הילד, אפילו בשלבים הראשונים של לימודי קרוא וכתוב, הוא דרך קלה ובטוחה לגלות מה עובר על הילד מבלי להציק לו עם חקירות צולבות מיותרות", אומרת קורן.
סימני מצוקה משתקפים מייד בכתב-ידם של ילדים ובציורים שלהם. פסיכולוגים, למשל, נעזרים זה שנים רבות בציורים של ילדים שעדיין לא למדו לכתוב כדי לאתר מקרים של התעללות מינית, מצוקה פיזית או נפשית. לדברי קורן, גם כתב-היד ככלי אבחון יעיל אצל ילדים. "כל תופעה חריגה בכתב מלמדת על תופעה חריגה בהתנהגות ובהרגשה, ברגע הכתיבה".
עם זאת, מדגישה קורן, אין להיתפס לסימן אחד, אלא יש לבדוק סימנים נוספים ולראות את התמונה הכוללת כדי לתמוך באבחנה ולחדד אותה. לפניכם כמה דוגמאות לכתבי יד בעייתיים של ילדים צעירים והמצוקות שהם משקפים.
שורות נפולות. כשהילד מתחיל לכתוב בשורות ישרות וכול שורה נוספת נופלת יותר ויותר, כך שלשורות יש נטייה חזקה למטה, הדבר מעיד על מצוקה נפשית, מצב-רוח רע וקושי בשליטה עצמית. "במקום לכעוס על הילד שלא שולט בתגובותיו, הורים צריכים להעניק לילד במצב כזה הרבה אהבה ובטחון, ולתת לו הרגשה שתמיד יש לו מקום לחזור אליו, שם יקבל תמיכה", מסבירה קורן. "כל כעס נוסף כלפיו רק יגרום לפגיעה בכתב-ידו ובמצב הרוח שלו ויקשה עליו להתאושש. מכך שהשורה הראשונה ישרה, אפשר להבין שהילד עושה כמיטב יכולתו כדי לשמור על שליטה עצמית, אבל הקושי שלו להתמיד בכך הולך וגדל".
שוליים ענקיים. הילדה לה שייך כתב-היד הזה, סובלת מחרדה ומרגישה תקועה. היא אינה יודעת לאן לפנות ונעצרת בכל שורה מחדש. השורות שלה נעשות קטנות יותר ויותר. כשמזהים, בנוסף לשוליים הגדולים, גם שינויים בגודל כתב-היד, חוסר יציבות בלחץ הכתיבה בגודל האותיות ובריווח, אפשר להסיק מסימנים אלה שהילדה שרויה במצוקה רגשית קשה. במקרה זה, ממליצה קורן, רצוי להפנותה לייעוץ מקצועי ולא לנסות לטפל בה בבית בעצמכם.
הכתבה "עדות בכתב" לעמוד הבא >>
|
לכתבה "עדות בכתב" בגרסה הסרוקה >>
|