הכנה לכיתה א'
מזל טוב.
הגיע היום המרגש. |
|
ערכתם קניות, ילקוטים, קלמרים, עפרונות בשלל צבעים, הוצאתם יותר ממה שקיוויתם, פחות ממה שאולי רציתם להעניק. הילדים מתרגשים, אתם מתרגשים ובנוסף להתרגשות יש גם קצת לחץ.
בואו נודה על האמת. עד היום הילד שלכם יכול היה להיות "גאון". כל הורה בטוח ומשוכנע שהילד שלו הוא כזה. גאון אמיתי. מוכשר בטרוף. באופן מרתק, גם החברים שלכם חושבים בדיוק את אותו הדבר על הילדים שלהם.
אבל... מה ש"קובע" זה לא מה שאתם חושבים. עצוב אבל זו האמת. עכשיו נכנס מרכיב נוסף של לחץ כי הנה הילד עולה לכיתה א' ועכשיו אפשר יהיה להשוות מי קולט מהר יותר, כותב יפה יותר, מביא ציונים גבוהים יותר.
תמיד, כמובן, ניתן "לתרץ" את אי ההצלחה של האחד לעומת האחר אבל למעשה מה שקורה פעמים רבות בשלבים אלו שמסתבר שלא הילדים צריכים הכנה לקראת כיתה א' – אתם, ההורים, צריכים הכנה שכזו....
הנטייה הטבעית של ההורים היא לקוות, מי בסתר ליבו ומי באופן גלוי ומפורש, שהילד הקטן גדול יהיה... שיביא ציונים טובים, שיצליח בלימודים, שיהיה מקור לגאווה.
מתוך המקום הזה אנחנו נוטים לשכוח שהילד הוא לא שלוחה ישירה שלנו. שהצלחתו או אי הצלחתו בלימודים אין בה כדי להעיד על טיבנו כהורים, על הכישורים השונים שלו, על האישיות שלו וכך הלאה.
הוא יכול להתגלות כתלמיד מעולה אך כילד לחוץ, מפוחד, אגואיסט, אכזרי, חסר גבולות, ביישן היסטרי, חוצפן..
הוא יכול להיות תלמיד בינוני ומטה אך עם לב זהב, אהוב על חבריו, רגיש, חברותי, מצחיק, מכבד.
מאחר ואין אנו מתיימרים לתת כאן עצות פסיכולוגיות – את זה נשאיר לפסיכולוגים ולמי שמתמחה בכך, רצינו רק להעניק לכם הבנה עמוקה יותר לגבי התהליכים שהילד שלכם הולך לעבור מבחינת הכתיבה וכיצד, דרך הגרפולוגיה, ניתן ללמוד על הילדים שלכם.
הילד שלכם יתחיל עכשיו ללמוד לכתוב. זהו אינו תהליך פשוט כלל ועיקר והוא דורש תשומת לב, ריכוז, מיקוד, התנסות, קואורדינציה, תרגול.
במידה והוא כבר למד לקרוא (מחשבים וכדומה), סביר להניח שהתהליך עשוי להיות קל יותר אם כי לא בהכרח.
במידה והוא למד כבר לכתוב סביר להניח שאולי הוא אינו כותב את כל האותיות באופן הנכון.
- הטיפ החשוב ביותר הקשור להכנת ילדיכם לקראת כתיבה נכונה הוא: בלי לחץ.
לא להעיר לילד בלי לשבח אותו תחילה. ההערה צריכה לבוא בדרך אגב ורק לאחר שרכש ביטחון באופן אחיזת העיפרון.
- הקפידו על כתיבת אותיות בכיוון הנכון: קיים היגיון ברור ביותר מאחורי הדרישה לכתוב בכיוון הנכון. המקפידים על כך, יצליחו בשלבים מאוחרים יותר, לכתוב יותר, ביתר קלות ובפחות מאמץ לשרירים.
- הקפידו על אחיזת עיפרון נכונה: אחיזה נכונה גם היא מקלה על עבודת השרירים.
- הקפידו על כתב קריא, לא על כתב "יפה": כתב הוא אמצעי תקשורת. כדי שנבין האחד את השני רצוי שהכתב יהיה קריא. כשאנחנו דורשים מהילד לכתוב "יפה" אנחנו משדרים לו מספר מסרים שעשויים להוביל, בסופו של דבר, ככל שהדרישה לכך גדולה יותר, לכך שהילד ישקיע אנרגיה רבה ביצירת כתב "יפה" וישלם על כך מחיר רגשי כבד של אובדן הביטוי העצמי, של חסימת ההבעה האישית ולכך שאתם, כהורים, תרחיקו את עצמכם ממנו שכן הוא יאלץ "לוותר" על האמת הפנימית שלו למען עמידה בסטנדרטים המחמירים שלכם.
- הילד אינו מכונה: אי לכך כתב ידו אמור להיות גמיש ומשתנה, לא תמיד מסודר ומאורגן בדיוק כפי שהייתם רוצים או כפי שדרשו מכם בילדותכם באופן נוקשה ובלתי מתפשר. כתב מסודר, מאורגן ויפה מידי הוא אחד הסימנים הבולטים לכך שהילד מתמודד עם דרישות יתר! למעשה, למרות שהתגובה הראשונית היא : "איזה יופי!", לאחריה חייבת לבוא בדיקה מעמיקה שלכם את עצמכם ואת הדרישות שאתם מציבים בפניו – סביר להניח שתגלו שאתם ו/או הסביבה הקרובה, משדרים לילד שהוא חייב "לשדרג" את עצמו על מנת לזכות באהבה, בתשומת לב, בהערכה וכדומה.
- גלו רגישות לקשיים: דיסלקציה ודיסגרפיה אינן קללות ואינן פוגעות ופוגמות בילד שלכם ובאיכויותיו. ניתן לאבחן ולהציע לילד מגוון של כלים להתמודדות. ככל שתאתרו את הבעיה מוקדם יותר ותתייחסו אליה כאל מכשול קטן בדרך ולא כאל פגם שיש להתבייש בו, תגדלו ילד בריא ומאוזן יותר בנפשו.
- לא להעיר על שולים. לילד יש יותר שליטה על השולים מאשר על הכתב ואם אינו מצליח לשלוט בשולים יתכן ועל ההורים לשים לב למשהו.
- כתב משתנה במהירות, מצריך בדיקה על ידי גרפולוג. לחץ כתיבה חזק, הקטנה דרמטית של הכתיבה, חוסר בהירות וכל תופעה שמופיעה באופן חד.
בהצלחה לכל הילדים ולהורים
מאמרים נוספים בנושא גרפולוגיה >>
|