מאמרים בנושא גרפולוגיה
אבחון כתבי יד של מתבגרים
וחנה קורן |
|
הגרפולוגיה המקצועית, באופן רחב, מאפשרת לנו לקבל תמונה מהימנה של אישיות הכותב מהיבטים שונים, פוטנציאל, כישורים, ונקודות תורפה.
קל יותר לבחון כתבי יד אצל אנשים שהגיעו לבגרות וזאת משום שבדרך כלל בבגרותם הם הגיעו לשלב של גיבוש זהותם האישית (כמובן, שאנו לוקחים בחשבון כי ישנם עוד שינויים רבים במהלך החיים, ויחד עם זאת, שינויים אלו בדרך כלל פחותים ממס' השינויים שחווה המתבגר ) .
בבחינת כתבי יד של מתבגרים אנו נוקטים במשנה זהירות.
תקופת ההתבגרות בהקשר תרבותי נתפסת כתקופת מעבר . גיל ההתבגרות הוא גיל המאופיין בשינויים רבים. שינויים ותהפוכות אלה מצריכים את המתבגרים להתמודדויות רבות בשטחים מגוונים. בגיל ההתבגרות בני הנוער חווים תנודות בבטחון העצמי, חוסר שקט ותסכול. החוויות בדרך כלל עוברות עליהם בעוצמה רבה וניכרות טלטלות בהתנהגות שלהם.
תהפוכות של מצבי רוח, התמודדות עם תהליכים מורכבים של ספרציה ואינדיווידואציה - עצמאות מול תלותיות ביחס עם ההורים ובכלל, שינויים פיזיולוגיים, התפתחות קוגנטיבית, התמודדויות חברתיות עם קבוצת השווים ועוד ועוד... המתבגר מחפש את עצמו ומחפש נושאים להזדהות.
בני נוער רבים "מתאהבים" בדמויות של שחקנים, זמרים או סבלטאי שאיתו הוא יכול להזדהות.
זהו למעשה התחלה של תהליך "התאהבות". הנער או הנערה המתבגרים יכולים להתאהב כביכול בדמות ללא חשש של דחיה. ברור מלכתחילה שזו "התאהבות" חד צדדית ושאין מקום להפגע. עם זאת, לפעמים המתבגר "עובר את הגבול" ומנסה בכל כוחו ליצור קשר עם הדמות הנערצת. במקרים אלה יש לשים לב להתפתחות של מצוקה נוכח אכזבות חוזרות ונשנות.
נתקלנו לא פעם בבני נוער שמנסים לחקות את כתב היד של הדמות הנערצת. ילדות ונערות שראו את כתב היד של הדמות הנערצת מנסים לחקות אותה ומשקיעים שעות רבות ב"אימונים". בסופו של תהליך, אותו נער או נערה ישערו עם כתב היד שמתאימה רק להם עצמם. רק החלקים מכתב היד של הדמות הנערצת, שמתאימה לנער או לנערה בגיל ההתבגרות ישארו בכתב ידי.
בתקופת ההתבגרות החיים הנפשיים מצויים ב השתנות יצרית, רגשית ושכלית. (כמובן שאצל כל מתבגר שינויים אלו קיימים במינונים שונים...) .
מבחינה גרפולוגית, השתנויות תכופות אלו משנות תדיר את הביטוי הגראפי בהתאם לשינויים האישיותיים ועל כן נדרשת הזהירות והמורכבות הרבה בבחינת כתבים אצל מתבגרים. יחד עם זאת, ניתן לעשות שימוש בגרפולוגיה בכדי לאבחן את המתבגר בהתייחס לרמת הבשלתו, להבנת סגנון אישיותו, והתהליכים איתם הוא מתמודד בזמן נתון בעת האבחון. זאת תוך הדגשה שסגנון זה הוא בר שינוי ושום תיוג של קבע אינו חל עליו.
הגישות השונות בהן עושים שימוש הגרפולוגים חוברות יחד לצורך פענוח כתב היד באמצעות כללי הגרפולוגיה ובאמצעותה יוצג הנער בשלבי התפתחותו השונים כמצוי בשלבים של גיבוש עצמאותו וזהותו.
בגיל מרתק וקונפליקטואלי זה, להורים, לצוות החינוכי, לפסיכולוגים וליועצים חשוב מאוד לקחת חלק ולהכיר את עולמו של המתבגר בכדי להיות לצידו בעת הצורך. אם במקרים של מעקב וליווי שוטף , דרך זיהוי תמרורי אזהרה כגון בעיות בדימוי גוף, אנורקסיה, דכאון, אובדנות, בעיות תקשורת וחברה ועד זיהוי מוקדם של פוטנציאל נדיר. כמו בכל הפרעה, מחלה, או קושי כלשהו, ככל שהגילוי יהיה מוקדם יותר - כן ייטב.
אך דווקא בגיל זה, מתמודד המתבגר עם סוגיות של עצמאות בתחומים רבים, וניכר כי לא תמיד הוא שמח לחלוק את עולמו הפנימי עם הורים, מחנכים וכו'.... ובכל זאת, על אחריותנו כהורים ומטפלים מסוגים שונים להיות שם , עם היד על הדופק, על מנת שנוכל למנוע, לזהות, לתמוך ולסייע כמיטב יכולתנו. ועל כן, חשוב שנוכל להיות מעורבים ונגישים לעולמו של המתבגר.
אמא מודאגת לנער בגיל ההתבגרות הגיעה למכון עם כתבי יד ושירבוטים של בנה שהיה בגיל 14.5. היא שמה לב שכתב ידו של הנער נעשה צפוף יותר, עמוס ונראה לה "לחוץ". בבדיקה ראשונית ראינו שאכן כתב היד נראה עמוס מאד, הדף מהמחברת התקפל מרב לחיצה על העט ונראה היה שהוא חש מחנק. כל הרווחים בין השורות, המילים והאותיות היו צרים והאותיות עלו זו על זו.
לאחר האבחון הגענו למסקנה כי הנער עובר חויה שקשורה בחרדה, הרבה מתח, התכנסות וקושי לשתף.
הנער הסכים לבוא ליעוץ גרפולוגי ולאחר שאובחן נפתח וסיפר כי יש 3 נערים בבית הספר המאיימים עליו וסוחטים ממנו את דמי הכיס שלו ואורים לו בכל פעם שימצאו את גופתו בצד הכביש אם יספר...
בעזרת הגרפולוגיה נפתח צוהר להסתכלות אובייקטיבית ומקצועית , בעזרתה נוכל במקרים רבים לגלות את הבעיה/התחום הרלוונטי לכל נער/נערה עוד בטרם היא החריפה או התקבעה, ונוכל להתייחס לתופעה בהקדם ובאופן מושכל.
עם זאת, יש לעשות זאת בזהירות ובאחריות מירבית תוך היכרות מעמיקה עם מאפייני הגיל ומאפייני הכתב הנתונים לתנודיות רבה בתקופה זו.
למרות הסייגים שהוזכרו, הגרפולוגיה מהווה כלי עזר יעיל וחשוב בשמירה על ערוץ גישה פתוח לעולמו של המתבגר, אשר בעזרתו ניתן לאבחן ולזהות זיהוי מוקדם, של תופעות שונות, ולהתאים להן טיפול וליווי מקצועי הולם.
ביבליוגרפיה:
חנה קורן, "גרפולוגיה מסודות כתב ידך", הוצאת מסדה, 1983.
אורסולה אווה ללמנט, "גרפולוגיה דינאמית של מתבגרים" , הוצאת שרה בץ , 1993.
יגאל ורדי - "כתב היד כראי הנפש", הוצאת ידיעות אחרונות, 2000.
קורס אקדמי של ד"ר מירי שרף , " התפתחות רגשית בתקופת ההתבגרות", במסגרת החוג לחינוך באוניברסיטת חיפה.
מאמרים נוספים בנושא גרפולוגיה >> |
|