ציור העץ הוא חלק מסוללה של מבחנים גרפולוגיים שרבים נתקלים בהם במהלך מבחני מיון לעבודה, בהכוונות מקצועיות ובייעוצים אישיים.
אחת מהתגובות המוכרות למבחן זה כוללת התנצלות של הנבחן הטוען כי אין לו כל כישרון ציור, אך פה עלינו להבהיר כי גרפולוגים ופסיכולוגים הבודקים מבחני עץ מסוג זה אינם מתייחסים כלל וכלל לכישרון הציור של הנבחן אלא בודקים פרמטרים אחרים הבאים לידי ביטוי בציורי העץ.
במבחני התאמה למקומות עבודה בוודאי תדרשו לצייר עץ אחד או שניים אך בבדיקות אישיות גרפולוגיות, יבקשו הגרפולוגים לצייר בין 3 ל-4 עצים כאשר כל עץ מסמל משהו אחר.
העץ הראשון אותו תדרשו לצייר מייצג התנסות במצב חדש, סביבה זרה ולא מוכרת. העץ השני אותו תציירו כבר יהיה ברור יותר ולכן הוא מייצג את הסביבה המוכרת ואת התנהגותכם בסביבה זו. העץ השלישי הוא עץ המסמל את החלומות, המאווים והמשאלות שלכם ואילו העץ הרביעי, אותו מציירים בעיניים עצומות, משקף התנהגות במצבים בהם אין לנו שליטה.
מה אומרת הגרפולוגיה על ציורי עצים?
גרפולוגים מתייחסים אל ציור העץ באותה הדרך בה הם מתייחסים לכתב יד.
תחילה ההתייחסות היא סובייקטיבית ונוגעת ברשמים החיצוניים של הציור: גודל העץ, הפרופורציות, צורת הקו וכדומה.
אחר כך עובר הניתוח להיות מעמיק יותר ונוגע בסמליות שבציור. הגרפולוגיה מתייחסת לחלק התחתון של ציור העץ כסמל למעשיות, רכושניות, שורשיות, יצריות ותת ההכרה בעוד שהחלק העליון של הציור מסמל את עולם הרוח, האידיאלים והאינטלקט.
הצד השמאלי של ציור העץ מסמל הפנמה, את עברו של המצייר, את ילדותו ואת הקשר שלו עם דמות האם בעוד שצד ימין של הציור מסמל את העתיד, קשרים חברתיים וכיצד המצייר מתקדם לעבר עתידו. בנוסף, מסמל צד הימין של הציור את דמות האב.
גזעו של העץ שצויר מייצג את האגו ומסמל את הביטחון העצמי של המצייר, את האנרגיה הפנימית שלו, את החיוניות ואת יכולתו להתמודד עם מצבים קשים.
חלק מהניתוח הגרפולוגי בודק את הצלקות בגזע. סימנים גרפולוגיים אלו יכולים להצביע על חוויות שהשאירו צלקת. היעדר סימנים כאלו יכול להצביע על הדחקה או חוסר רצון לשיתוף.
על פי גרפולוגיה, הגזע של העץ משקף היסטוריה התפתחותית, כאשר ההווה נמצא ביציאה אל הענפים והלידה ביציאה מהשורשים. על-פי גילו של האדם ומיקומן של צלקות, ניתן להעריך באילו גילאים התרחשו משברים שונים.
גרפולוגים יודעים כי הגזע בציור צריך להיות פרופורציונלי לחלק העליון של העץ, כלומר לצמרת. כל שינוי בפרופורציות אלו מסמל תכונת אישיות כלשהי. גזע גדול מדי ביחס לצמרת מייצג אגוצנטריות ואילו גזע קטן מדי מעיד על ביטחון עצמי נמוך, צניעות וביישנות. הפרשים בין גודל הגזע לגודל הצמרת מעידים על פערים בין שאיפות ליכולת ההגשמה.
החלק התחתון, כלומר שורשי העץ מסמלים את הקשר עם המציאות, גישה מעשית, הרגשת שייכות ותחושה של יציבות. העדר מוחלט של קו אדמה תסמל תחושת תלישות וחוסר יציבות ואולי גם בריחה מהתמודדות עם הצד החומרי והמעשי של החיים. הדגשה גדולה מאד של קו האדמה וציור שורשים רבים תייצג גישה מטריאליסטית, חיבור חזק מאד לשורשים ולמשפחה ולעיתים גם חיפוש פיצוי עקב הרגשה של חוסר שורשים באוויר.
כאשר מציירים את השורשים כשקופים או כנראים מבעד לאדמה, סביר להניח שמדובר בנפש צעירה, נאיבית שמזדהה עם ילדים. שורשים מוצללים יראו לגרפולוגים מצוקה כלשהי הקשורה לעולם החומר: דאגות כספיות, משפחתיות, מיניות.שורשים ענפים דמויי ציפורניים מסמלים את הצורך להיאחז במשהו עוצמתי, בעל נוכחות וגם גישה רכושנית, אגרסיבית ותובענית.
חשוב לזכור: גרפולוגיה רצינית מתייחסת למכלול!
כמו בכל מבחן גרפולוגי, גם מבחן העץ כולל בתוכו את הנחת היסוד של הגרפולוגיה: יש להצליב סימנים לפני שמסיקים מסקנות.
כאשר גרפולוג מזהה ניגוד בין שני דפוסים שהתגלו בניתוח הציור עליו לחקור ולחפש את הפיתרון לכך. לכל תופעה יש הסבר שמשתלב בשאר מרכיבי הכתב.
על גרפולוגים מיומנים לנהוג בזהירות רבה על מנת למנוע נזק שיכול להיגרם על ידי יעוץ גרפולוגי לא מקצועי.