הקורס מיועד לגננות, מורים, פסיכולוגים וכמובן הורים, המבקשים להבין נפשם של ילדים בעזרת כלי נפלא, יעיל ומרתק.
משך הפעילות: 7 מפגשים, שלוש שעות אקדמיות לכל מפגש.
מרצים: גרפולוגים בכירים ומנוסים מצוות המכון, אשר התמחו בתחום ציורי ילדים.
קורס ציורי ילדים
אנשים הנמצאים בסביבת ילדים חשים לעיתים, שלמרות הקרבה אינם יודעים הרבה על הקורה בעולמו הפנימי של הילד. תחושה זו, מקורה בעובדה, שחלק מהדברים קיימים בתת-המודע שלו ואילו לגבי דברים אחרים הילד לא רוצה, ולפעמים בגלל גילו הצעיר ואוצר המילים הדל העומד לרשותו, גם לא יכול לספר. הורים, מחנכים ומטפלים יכולים לקבל מידע מגוון ורב ערך מהתבוננות בציורי ילדים.
הציור הוא השפה של הילד ומספר לנו על מה שמעסיק את הילד, יכולותיו, חששותיו, תחושת בטחונו העצמי, יחסו לסובבים אותו ועוד...
הקורס מיועד למתעניינים בתחום שאינם מגיעים מתחום הגרפולוגיה והוא מקיף את ההיבטים השונים הקשורים בציורי ילדים מודרכים ואינטואיטיביים.
נושאי הקורס:
- מה אפשר לדעת מציורי ילדים?
ילדים משדרים אלינו מידע רב על אופיים ואישיותם כבר מהגיל הרך ביותר בו הם מתחילים לשרבט, עלינו רק ללמוד להבין את השפה. אם נדע לפענח את הסימנים, נכיר את עולמו הפנימי של הילד.
- השלבים בציור על פי הגישה ההתפתחותית
על פי ההיבט ההתפתחותי קיים מדרג אוניברסאלי שכל ילד בריא בעל התפתחות תקינה יעבור. (גישה זו פותחה לראשונה על ידי רודה קלוג ומוצגת באופן ברור ומפורט על ידי מלכה האס המציבה נקודות ציון בדרכו של הילד מהשלב בו הוא לראשונה משאיר סימן של צבע על הדף.
- הגישה הרגשית המסתמכת על עקרונות הגרפולוגיה
חשוב לדעת שחלק מאנשי המקצוע כמו גרפולוגים ופסיכולוגים של ילדים מתייחסים בספקנות ליכולת לקבל נתונים מהימנים מכתב ידו של ילד, כיון שזה עוד לא מעוצב ומושפע מהסביבה (ילדים נוהגים לנסות ולחקות כתב של מורה אהובה, חבר קרוב או ילד הנערץ על ידיהם). גרפולוגים אחרים חולקים על כך, כמובן תוך הסתייגות שיש לבחון מספר כתבים ולאורך זמן. לדעתם כבר משלבי הכתיבה הראשונים אפשר לקבל מידע רב ומהימן מכתביו של הילד, ממש כמו מכתב ידו של אדם בוגר, בדיקת הכתב תראה על מצבו של הילד בצורה אמיתית ומהימנה נכון לאותו זמן.
- התפתחות ציורי ילדים- שלבים והיבטים שונים
כבר ב-1905 מתוארת החוקיות בה מתפתח תיאור דמות האדם על ידי ס. לווינשטיין: "תחילה מצייר הילד את הראש ואת הרגליים בלבד, בגיל 4. במרוצת הזמן הוא מוסיף לראש גוף, שאינו אלא הארכת הראש. בגיל 5 מוסיפים מחצית הילדים את הגוף. הזרועות מופיעות מאוחר מהגוף והרגליים, צוואר מופיע מאוחר למדי..." תפיסה, מוטוריקה, התפתחות רגשית וקוגניטיבית של הילד, כל אלו משפיעים על יכולותיו השונות בגילאים שונים. מה נצפה למצוא בכל שלב ושלב?
- מה אנחנו מצפים לראות בציורי ילדים?
בציור, להבדיל מבכתב אין חוקים או כללים שנלמדו. כאן המצייר חופשי לפעול בדף שלפניו כראות עיניו, ולמרות שגם כאן יש השפעות של הסביבה הציור מראה בצורה ברורה ללא מסכות את הנמצא בנפשו של המצייר.
דף הציור מייצג את העולם, האופן שבו הילד מחלק את הדף, מתכננו ומארגנו, מלמד על אופן תפקודו במציאות, ועל מידת יכולתו לתכנן ולארגן את זמנו ומעשיו, כמו כן ניתן לעמוד על רמת האינטליגנציה שלו, לקבוע אם הוא מפותח בהתאם לגילו ולאתר קשיים ובעיות מתחום הנפש והרגש.
- משמעויות של צבעים
בספרו "מבחן הצבעים" פורש פרופסור מאקס לישר את משנתו הרחבה והמעמיקה לפיה לבחירת כל צבע משמעות עמוקה. "תוצאות המבחן מעלות שפע של מידע על המבנה הפסיכולוגי המודע והלא מודע של האדם, על תחומים של מתח נפשי, על מצב האיזון או האי-איזון של הבלוטות, וכן מידע פיסיולוגי רב ובעל ערך נכבד ..." (לישר, 1986).
- איתור מצוקות בציורי ילדים
חרדות, קשיי הסתגלות, מתחים בבית ובסביבה המורחבת יותר וכדומה באים לידי ביטוי בציורי הילדים באופן מוחשי ביותר. אבחון המצוקה, בין אם נעשה ע"י בחינת הארגון וההתפרסות על הדף ובין אם נעשה ע"י אבחון חלקים "חסרים" או מודגשים "יתר על המידה", מאפשר פריסה רחבה יותר של מצוקות הילד והבנתן.
- מבחני ציור:
בית, עץ, ילד, משפחתי כחיות, ווארטג, כוכבים וגלי ים -
מבחני ציור השלכתיים מסוגים שונים הבוחנים את רגשותיו, תחושותיו והתייחסותו של הילד מזוויות שונות לתחומים שונים בחייו.
פרטים נוספים ניתן לקבל בטלפונים:
ת``א: 077-4244450
חיפה: 04-8551180
או באמצעות השארת הפרטים הבאים:
הקורס
מלווה בעבודה מעשית, שעורי בית, סדנאות ושפע של שקפים ודוגמאות.
המכון שומר לעצמו את הזכות להכניס שינויים באלו מן הפרטים
המופיעים בדף מידע זה, ללא הודעה מוקדמת. |
|