מאמרים בנושא גרפולוגיה
גרפולוגיה - ציורי ילדים
חנה קורן - מכון לגרפולוגיה |
|
ציורי ילדים ככלי תקשורת - יתרונות והסתייגויות
כל אדם טומן בחובו עולם ומלואו. מאגר של מורכבות אינסופית הכוללת מבנים אישיותיים, תהליכים נפשיים, צורות חשיבה , מטענים רגשיים, ניסיון אישי שונה וכו'...
עצם היותנו "יצורים חברתיים" החיים בקבוצות ומטבע קיומנו, אנו נזקקים לתקשורת על מנת להעביר מסרים איש לרעהו בסיטואציות שונות ומגוונות .
ברמה הבינאישית, אחת הדרכים להגיע לערוצי תקשורת בהירים היא לנסות להבין את האדם שעומד ממול , לנסות להגיע לסוף דעתו, להבין מהיכן הוא מגיע, מדוע הוא משדר בדרך זו ולא אחרת?
ההבנה של האדם העומד מולך איננה משימה פשוטה. הבנה כזו מצריכה מקולט המסר, את היכולת להשתמש בניסיונו האישי תוך מודעות וצורך להקטין את ההשלכות האישיות מעולמו הפנימי , תוך ניסיון כנה להתחבר, להבין את רגשותיו, מניעיו, רעיונותיו, עולמו של המשדר....
תקשורת המתבססת על הבנת הזולת ולאו דווקא על השלכות אישיות שאנו מבצעים בזמן שאנו כביכול מקשיבים לאנשים אחרים.
אנשים רבים יוצרים תקשורת המבוססת על העלאת תכנים אישיים שלהם והשלכתם על הזולת ללא קשב אמיתי למה שהאדם העומד ממול מנסה להעביר.
בעזרת הגרפולוגיה נפתח צוהר נוסף להבנה עמוקה יותר של מורכבות האדם ומניעיו. אך גם בתחום זה יש לקחת בחשבון את מקצועיות הבוחן, ניסיונו, והיכולת שלו לנטרל את השלכת אישיות המאבחן על הכתב הנבדק.
על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בניתוח ציורי ילדים...
אבחון ציורי ילדים הוא כלי משמעותי ורב עצמה בתקשורת עם ילדים.
על פי (1998) MALCHIODI אם נכחיש את העובדה שילדים מביעים רגשות באמצעות אמנות, הרי שבכך נתעלם מחלק משמעותי ממי שהם, ומהאופן שבו הם תופסים את עצמם ואת העולם הסובב אותם. אמנות היא מכל רב עוצמה לחיי הרגש שלהם והיא, ללא ספק , היבט חשוב בהבנת ילדים.
עם זאת, אל לנו לשכוח כי עולמו של הילד מושפע גם מסביבתו החזותית, מרשמים חיצוניים שונים, מושפעות מתוכניות טלוויזיה, מחשב וכדומה.
ועל כן יש להתייחס אל הממצאים בזהירות מירבית . אין לקבוע קביעות חד משמעיות על סמך ציור בודד, וחשוב להצליב את הממצאים עם מקורות מידע נוספים. בדיוק כמו בגרפולוגיה. שום גרפולוג אחראי לא יקבע תכונה על פי סימן אחד בודד. יש לבדוק את התמונה הכללית וממצאים רבים לפני שקובעים ולו תכונת אופי אחת.
רגשות של ילדים הם בדרך כלל מורכבים ויכולים להיות סותרים ומבלבלים, הן לילד עצמו והן למבוגר שצופה בילד או עובד עימו. למרבה המזל, אומנות היא אחד מהכלים שיכולים להכיל רגשות רבים במקביל.
הדבר הקשה ביותר בהבנת התוכן הרגשי בציורי ילדים הוא קרוב לוודאי ההכרה בכך שרגשותינו שלנו כמבוגרים עלולים להפריע.
מבוגרים המתעניינים באמנות ילדים אינם יכולים שלא להשליך את רגשותיהם לתוך הצבע, הקווים, הצורות והתוכן של עבודת הילדים. על המטפלים ללמוד להכיר בכך שהם מושפעים מציורי הילדים באופן אישי וכי השפעה זו עשויה לשקף או לא לשקף את החוויה שהילד חווה או מעביר.
למרות המחלוקת הקיימת בעניין השימוש בציורים לצורך אבחון, ממשיכים חוקרים לחקור את הרעיון לפיו בציורי ילדים יש ערך אבחוני וטיפולי חשוב.
ציורי ילדים הינו כלי רב עצמה אך עלינו להתייחס אליו ברצינות מרבית תוך בדיקה חוזרת ומעמיקה של הממצאים העולים ממנו ובמקביל, לזכור את חולשות ומגבלות השימוש בו.
עם זאת, בהתחשב בנאמר לעיל, יש לשים לב לסימנים בולטים בציורי ילדים שיכולים להעיד על קושי רגשי או מצוקה כלשהי:
ציורים קטנים מאוד ולא פרופורציונאליים לגודל הדף.
שימוש בלחץ חלש מאוד או חזק מאוד.
הצללות רבות/השחרות.
הדגשת/הקטנת/עיוות של איברי גוף שונים.
אלמנטים המעלים חשד ומופיעים בתדירות גבוהה.
חשוב להיות ערים למבע הפנים של הדמויות המצוירות.
שימוש בצבעים קודרים באופן עקבי .
רגרסיה בשלבי ציור בהתאם לגיל ההתפתחות של הילד.
מיקום הציור בדף.
המצאותן של דמויות מעוותות/מפלצתיות.
קו נוקשה מדי.
השמטות חוזרות של איברים ספציפיים (כמובן בהתאם ליכולת טכנית של המצייר).
זוהי רשימה חלקית של סימנים שיכולים להעלות בפנינו "תמרורי אזהרה" בנוגע לאבחון ציורי ילדים.
אך עם זאת, יש להיזהר מהתייחסות לפירוש ציורי ילדים כ"אמת מוחלטת". תפישה זו יכולה לגרום לפירושים מרחיקי לכת שלא תמיד תואמים את "כוונת המצייר"... ועולמו הפנימי. תפישה זו עלולה לגרום לשיפוט מוטעה במיוחד כשאנו נוכחים לדעת, שמרבית רעיונותינו מוגבלים על ידי המידע השוטף שבידנו, מושפעים מהתקופה ומהמקום, בהם אנו חיים...
מקורות
- קתי א. מלקיודי. הבנת ציורי ילדים , 1998
- ג'קלין גודנאו ציורי ילדים, הילד בהתפתחותו, 2005
- חנה קורן, גרפולוגיה מסודות כתב ידך, 1983 הוצאת מסדה
מאמרים נוספים בנושא גרפולוגיה >> |